jobbahårtochmåbra

Budapest dag 4: Spa och strosande

Kategori: Alltihopa

Förmiddag
Fina tunnelbana M1 (gula) mot Széchenyi termalbad. Ett besök på detta bad är givet. Försök hitta en dag och tid som inte är så välbesökt. Vi kom när det öppnade och hade ett par fina timmar. Sen sista timmen var det trångt i poler och bastuar. Trevligt är att äta en macka och öl där, ger fortfarande lite av den forna ungerska badhuskänslan.

Eftermiddag och kväll
Delade oss. Tjejerna fick fin behandling och vi strosade längs Donau.
På kvällen pizza i de judiska kvarteren. Perfekta pizzor och sen en kort promenad förbi ruinbarer och kvällsfolket.

(null)
Gänget på väg till badet

Széchenyi, stadsparksbadet

Entrén

Sittplats

Badmössa på, annars får du inte simma

Lämnar badet nöjda

P I Z Z A

Svåra val

Bra val

Tiramisu YES

Budapest dag 3: Vaci Utca

Kategori: Alltihopa

Dag 3
Vaci utca, det mesta i shopping och ett vimmel av människor. Turistgrejer, märkeskläder och de stora affärskedjorna. Själv var jag mest nöjd med inköp av favoritölmärket Monyo och då på lokala butiken nära där vi bor.

Indisk restaurang, mycket gott. Sedan fest för Egil och Einar på pestsidan och vi anda gick upp på på Hotel Hilton. En klassisk Maxi Yatzy avslutade kvällen. Vem vann? Gissa :)

Budapest dag 2: Jag fyller år!

Kategori: Budapest

Hallå, vad gör jag? Trött, gammal och sliten…nä, nä …Tusan hellers hakar….inte jag…..inte dinosaurie än, men 60 år idag och JA:
                         "This is my life"
En dag nära himmelriket
Förmiddag
Fin start denna dag för en foodie som jag att besöka Budapest stora saluhall. Ett myller av människor, mat och varor. En atmosfär som måste upplevas med alla sinnen.

Eftermiddag
Bubbel, bubbel och hantverket bakom. Guidad specialtur på Törley, bara för oss och självklart lite provning. Några flaskor med hem där dagens minnen finns med och kan bubbla upp och förgylla en annan dag.
Fika på Auguszt hann vi med också. Bakverk med hantverk och stil och en dubbel espresso till så är allt bara just bra.

Kväll
Ja, vilken kväll, tänk er en blinddate med Budapest toppklass vad gäller mat och vin.  Så lyxigt och värt. Chefsommeliern, Gabor,  såg till att intet fattades vårt sällskap under kvällen.
Ja jag är 60 år. Nöjd. Tacksam och imorgon är en ny dag

Bilder förmiddag (null)

Bilder eftermiddag

Bilder kväll

Budapest dag 1: Tillsammans

Kategori: Budapest

Mot flyget

Familjen förenad i äventyr tillsammans. Staden Budapest verkar beredd. Taxiresan från flygplatsen heja heja … aningen skarpare spänning än farfars bilar på Liseberg, men det gick finfint och vi klev lättade ur den och sen en startdag med tradionell ungersk restaurang vid Bhatany ter. Gulaschsoppa, ungersk tallrik, marulk och kyckling.  Sen visade vi (jag och Ylva) slottsområdet och sevärdheterna däromkring. Fint.

Vi är framme i Budapest och Donau flyter fortfarande fram

(null)
Kaffe behövdes efter lunch och lång flygresa

Det unga tu ❤️

Utsikt över Donau från slottet
Dagen övergår till kväll. Vi tar oss ner till Kalman ter och fiskrestaurang Nemo. Kalman ter hette tidigare Moskva ter. Allt från kommunisttiden byts ut och in kommer diverse nationella symboler och figurer. Historien lever i Budapest och mycket ändras även om Donau flyter oberörd av detta.
På restaurangen får vi en fin måltid. Alla nöjda och vi vandrar upp på Budakullen. Där skådar vi staden ifrån Fiskarbastionen. Vackert.
Dag 1…tar in… jag är berörd…vara tillsammans ….stor inre glädje i det. Och imorgon är en ny dag