jobbahårtochmåbra

Grahamsbröd

Kategori: Bak

Bullarna

Grahamsbullar är goda och lite nyttiga. Dessa är bakade med vetesurdeg och med mjöl från en lokal kvarn. Både vete- och grahamsmjölet är ekologiskt. Ibland skiter jag i att köpa ekologiskt pga prisskillnaden. Nu kanske jag kan köpa säckvis från Vänga Kvarn och då blir det både ekonomi och ekologi. Så här fixar man brödet.
 
        
       Mjölet                             Ojäst bulle                     Plastbunke          Plastbunke glömd
Grahamsbullar
3,5 dl vetesurdeg
40 g jäst
1 msk honung   
1,5 msk salt
400 g Graham
900 g Vetemjöl
150 g Vetemjöl special
(sesamfrön)
(solrosolja till plastbunke)
 
Blanda vetesurdegen och kallvatten från kranen med jästen och honungen i maskinens degbunke. Tillsätt mjölet och spara lite till bortgöringen (knådningen vid formning till bullar). Jäs (vila) degen i inoljade plastbyttor. Jag använder två stora tomteskumburkar. Glöm inte jästiden och använd stora byttor se bild på glömska ovan:). Dessa ska jäsa ca 50 minuter i bunkarna. Väll ut på bakbord och forma till bullar. Gör ca 32 st. Det blir ganska stora frukostbullar. Jäs 40-60 min på plåt. Den kortare tiden om du har varmt och fuktigt. Annars brukar det behövas längre tid. Grädda i ugn ca 17 min 225 grader. Frön är alltid gott på. Både sesam- och solrosfrön passar bra.
 
Ät med engång och frys in till nya goda frukostmackor med skinka och ost med lite ruccolasallad och persilja mellan.
 
Jag bär ner Mormors guldkornischer från vinden som får ett annat öde via Erikshjälpen i Skene. Det är vinden och inte bak och blogg som gäller. Den skall rensas!
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: