jobbahårtochmåbra

Att vara med sig själv!

Kategori: Alltihopa

Solen, havet och solstolen, greklandsresa.

En sen utekväll för mer än trettio år sen satt jag med en tjej som uppfyllde mig. Hon var intressant, snygg och hade planer. Hon skulle ut och resa. Livligt berättade hon hur det skulle bli. Jag hade inga planer och såg jobb och ett Göteborg i novembermörker och vinterslask framför mig. Den synen gjorde mig lite bitter och ur humör. Då ser hon på mig intensivt och liksom uppfodrar mig till bifall av hennes reseplaner. Då kommer det bara ur mig: 
-Var du än är i världen är du med dig själv! 
 Ett ögonblick av rädsla och utsatthet skymtar, sen är hon tillbaka.  Jag tänkte, vad fan sa jag nu och skulle precis förklara bort mig, när hon säger:
-Det där var djupt och jobbigt  fast det ligger mycket i det.

Hon reste och orden stannade kvar "Var du än  är i världen är du med dig själv". På något sätt är de en viktig grund oavsett ens motiv för att resa. Jaget är alltid med. Mår en piss hemma kanske inte resa är lösningen eller också blir den det. Åtminstone kommer jaget förr eller senare ikapp dig. Fly från sig själv är inte ett bra motiv  för en resa eller att tro att en långresa gör allt annorlunda, för var du än är i världen är du med dig själv.

Nu är jag i Grekland och jag är ett med alltihopa och väl hemma är jag säkert mer splittrad.

Att få möjlighet att uppleva detta är så privilegierat. Jag njuter av människorna, maten, ölen, kvällarna, minimarketen, vår enkla lägenhet, berget Kerkis, havet, baden, snorkling.....,,,,och allt är avslappnat, vllket passar mig finfint. 

Jag är med mig själv.
 
Mig själv och Ylva för en gång skull lite bakom.







Kommentarer


Kommentera inlägget här: