jobbahårtochmåbra

Sur-rätt ett

Kategori: Bak

Att börja! För många år sen satte jag min första surdeg. Då kollade jag på baksidan på Kungsörnens grova rågmjöl. Receptet som står där är lika bra idag. Så har du ett paket så är det bara att följa den instruktionen.
 
Här är en till bra start in i kulturen. Du behöver någon sorts stor bunke, glasburk med lock, plastmuggar och något rejält av trä att röra med.
 
 
Bunke och glasburk                                        Fryst surdegskultur
 
Dag 1-3
200 gram vete- eller rågmjöl
2 dl vatten
3 msk honung (eller rårivet äpple, russin, riven potatis, vindruvor, aprikoser etc)
 
Blanda i glasburk. Vattnet skall vara fingervarmt ca 37 grader. Stå varmt typ ovanpå en värmepanna eller ovanpå kyl/frys eller liknande. Bäst är när temperaturen är över 25 grader har jag märkt. Rör om varje dag. Flera gånger om du är nyfiken på hur det artar sig.
 
Dag 4
Blanda ner i stor bunke och fyll på med lika delar vetemjöl som vatten. För en liten sats så 200 g och 2 dl vatten fingervarmt. Om du gör som jag brukar så fyll på med mycket mera i lika delar och gärna en eller ett par msk honung till för extra skjuts.
Täck bunken med plastfolie eller med en fuktig handuk. Har fått för mig att det är bra för kulturen. Låt stå ett dygn varmt. Har du inte ett varmt ställe så tar det längre tid.
 
Dag 5-eller 6
Bubblar det vid omrörning och en frisk syrlig avges så är surdegen klar att använda.
 
Förvara det du inte använder av surdegen i glaburk i kylen. Då är det bra att mata den då och då med lite mjöl och vatten och låta den stå framme och sen in i kylen igen. Jag tycker det är käckt att frysa in surdegskultur i plastmuggar. Då är det bara att ta fram en mugg och använda i baket eller använda muggen till att starta dag 4. Sista muggen ger ny surdeg. Glömmer man surdegen i kylen så krävs det lite tricks, skötsel och omvårdnad för att den skall må bra. Muggen i frysen håller hur länge som helst.
 
Börja NU!
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: