jobbahårtochmåbra

Baka bröd!

Kategori: Bak

 
Typiskt lördagsbröd!
De här baguetterna är enkla att få till och dubbelt uppskattade. Dessutom fuskade jag pga dålig planering. Fördegen som jag satte igång på fredag kväll lät jag stå i rumstemperatur. Redan efter att ett par timmar förflutit såg jag att: -Ojdå här var det full fart! Ett överslag i huvudet räknade ut att imorgon bitti skulle det vara en övermogen och sur fördeg, men jag var trött och tänkte att det blir inte så. Osmart. På morgonen var det självklart en ihosjunken småbubblig, syrlig-sur fördeg som "välkomnade" mig. Jag delade upp den och på minsta biten gjorde jag omstart. Efter ett par timmar tog jag beslutet, som avlägsnade mig ifrån alla doktrinära surdegar, och tillsatte ett halvt paket köpejäst. Men vadå? Spelar roll! Ja, känslan att ha gjort allt rätt försvinner lite. Ett problem för alla som vet hur det SKA vara och kompromissar med det. Familjen bryr sig enbart om resultatet och ofta blir det bättre resultat med en kompromiss. 

Just nu är detta min favorit iaf! Baguetter med mycket fullkornsdinkel, ekologiskt vetemjöl, siktad dinkel, vatten och salt. Bakstenen lägger jag i en gammal långpannna. När jag bakar dem i 250 grader så häller jag vatten i långpannans kanter och får därmed till ett ångmoln och fuktighet i ugnen. Ca 20 min. Sedan mmmmmm....

Kommentarer


Kommentera inlägget här: