jobbahårtochmåbra

Upplev Budapest!

Kategori:

  
Gulasch!
En god gulasch är ett signum för en bra restaurang i Budapest. Variationen på hur en gulaschsoppa smakar och är tillagad är stor. Grytan ovan är blivande gulaschsoppa. Vid nationalmuseet pågick en fantastisk marknad, som handlade om fisk, men där allt möjligt fanns. Bland annat en superlång kö till denna gulaschgryta. Ungrarna köar till riktig gulasch. 


Festival
Här fanns allt möjligt spännande. Mat lagades överallt. Bakverk, godis, ekooljor, ostar, kolbaz, honung, sprit, chips, choklad, etc. På stora djupa stekbord lades hela fiskar i ett bad av olja och halvfriterades. Kocken lyfte, vände och vred på dem medans de fräste och bubblade, sedan serverades de rakt av på en papptallrik. Mängder med ungrare valde det, jag var sugen men avstod med tanke på en hel fisk och kladd.
Fisk!
Allt möjligt fanns att dricka. Konstigt nog tog jag bara vatten till min mat, fattar inte vad jag tänkte på. Sedan kaffe med världens mäktigaste körsbärstrudel. Kaffet ur en specialvagn och strudeln ur en riktig bakvagn. Kanongott!

Vatten trots läge för spännande drickom. Gick förbi drickavagnen nedan, vet fortfarande inte vad som var rätt val?

Palinkavagn!
Palinka, ungerskt brännvin, de är mäkta stolta över det, men endast vid ett par tillfällen har jag imponerats. Pröva gärna Palinka, i rätt situation är det perfekt. 

 Flera kök satsade på typ sill. Hummer och bubbel fanns också. Jag och Ylva hittade en oansenlig bod där två tanter gräddade platta runda bröd som fylldes med grönsaker, lök, stekfläsk, kött och en gräddfilssås. Underbart gott. För två personer 50 kr! 

Med hem fick vi underbara tofflor, yllesockar, horn att blåsa i, honung med chili, pumpafröolja, sesamolja, choklad med chili. Där hade vi det bra rent allmänt i den ungerska marknadsyran. Kaffet på trappan upp till Nationalmuseum kunde inte heller suttit bättre i solskenet.
Den ska vi ha!


Vår underbara toffel- och sockleverantör


Lite hummer och bubbel på marknaden

Osten. Har jag ingen koll på!


Godis och vodka 






Kommentarer


Kommentera inlägget här: