jobbahårtochmåbra

The svensk chili remix hus version

Kategori: Mat

 
Chili remix

Sverige har en genuin tradition av att ta till vara råvaror genom olika typer av konservering. Visst är en söndagsmiddag med tillbehör som syltlök, gurkor, rödbetor, geléer etc gott. Inte många gör tillbehören själv utan köper utmärkta inläggningsprodukter från mataffären, men känslan, stoltheten och smaken av att ha gjort sin egen inläggning kan inte köpas.
 
Nuförtiden är vår matkultur mycket mer differentierad och rätter med syltlökar och andra typiskt gammaldags tillbehör är mer ovanligt. Svenska klassiska maträtter har helt enkelt hamnat utanför. Vad är kalops ? Och och vad är det för lilaröda saker som lagts bredvid?  Lingonsylt istället för ketchup till köttbullar måste vara ett kul påhitt av IKEA, eller?
 
Tillbehör ger maten ett mer estetiskt tilltalande uttryck och möjligheter till smakbrytningar. Köttbullar, brunsås och potatis är jättegott, även utan lingon, men med lingon är det en matupplevelse. För övrigt skall det vara ett gott hemlagat potatismos och inte vanlig kokt potatis.
 
Jalapenos är ett starkt tillbehör till tacos. Pepperonis är tillbehör till både kebab och pizz. Inlagda chilis. Självklart från andra länder. De flesta inläggningar handlar om salt och ättika. Bra starka och salta chili-alternativ finns. Jag saknar dock en chili-inläggning som har svensk sötma i sig som i syltlök och smörgåsgurka. Tänker att det kan bli gott. Så jag har läst gamla kokböcker från 1940-talet på spaning efter en god svensk chili-inläggning. Kanske en blivande produkt i hobbyprojektet "Pappas Heta" sortiment. Ok here we go!
 
Fina boken från 1947

The Svensk chili-remix hus version
Chilis 200-300 g
4 lökar
10 vitlöksklyftor
4 lagerblad
Senapskorn gula
Vitpepparkorn 
Svartpepparkorn
 
123-Lag
1 ättikssprit, 2 socker, 3 vatten 
3 tsk salt per 9 dl vätska
 
Till min testomgång kokade jag allt i lagen ca 5 min och löken något längre. Lyfte ut alla chilis med hålslag och lät dem svalna för sig och lagen för sig. Fyllde sedan allt i en fin burk.
Chili remix hus version

Några lärdomar:
Ha mer chilis till vätskan och koka inte chilin 5 min om du vill ha spänstiga chilifrukter. Fem minuters koktid ger blekta chilis och något  "lösa" i konsistensen. Kanske så som många vill ha ett sådant här tillbehör, men jag föredrar nog dem mer frukt-crunchiga. Nästa gång ska jag bara ge dem ett uppkok och låta löken vara i längre.
 
Hur smakar chili remix då?
Underbar gott. Precis den sötmastarkhet som jag ville ha uppkom. Lökarna är väldigt goda och söta. De röda vinbär som jag på skoj la i är tveksamma dock. Totalt är Chili remix är ett bra tillbehör till all mat som kan må bra av sötma, hetta och färg.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: