jobbahårtochmåbra

Baka på lajv

Kategori: Mat

Älva
Jag lever i en familj som deltar i levande rollspel. Alla lajvar. Själv gillar jag friluftslivet och deltar gärna men har svårt med exemplarisk förberedelse. Senast snabbinkallades jag till metalajvet "Hallå Off" för att hålla i lönnkrog och bageri. Min utmaning var att ute i skogen från inget baka riktigt bröd. Det jag grunnade på var hur en skogsugn skulle kunna konstrueras och få att fungera.
                                                       
Jag grävde upp det som tidigare varit en scouteldstad, klädde med stenar och fixade så att plåtar gick att lägga som botten (ovanför elden/glöden), öppning och tak samt en plåt att skjuta in mitt i "ugnen". Det gick att baka. Jag vet inte om någon annan gjort bullar och bröd i fältugn. Sedan hade jag ett riktigt gammalt äkta degtråg som jag fixat till hemma, det hade antagligen inte använts på 100 år. Kolla mig på bild nedan som karaktären Jon bagare med tråget i famnen. En fredens man som balanserade motsättningar, förkunnade fred, försoning och förlikning. Bakade sitt bröd och lät alla betala efter förmåga. Desutom var tillträde till lönnkrogen förenat med vapenförbud för hög som låg, människa som alv, dvärg, knytt och annat! Att berätta om själva lajvet är en annan historia.
                      
   
Mitt mål nr 1 var att få till bröd i fält. Grejen var att en del inte fattade att det gjordes bröd på plats, andra satt och väntade på att bröden skull bli färdigräddade. Att både spela och baka var svårt. Vilken temperatur? Inget bep-bep-bep eller lampa när 225 grader uppnåtts och samtidigt hålla karaktären. Första omgången blev inte bra pga för låg baktemperatur. Sedan lärde jag mig skogsugnen. Den var lite knepig. Bilder!!
Skogsrået                    Miljöbild              Ugnen                Egil            Ugnen igen
 
Jon Bagare
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: