jobbahårtochmåbra

Tekakor, "bullar" och bröd

Kategori: Bak

Ett par bullar
Alltså vad är gott? Mjuka tekakor med ost och marmelad kanske......Hur gör man sådana? När vänner kommer så är det godare och lite matigare än kaffebröd. Mitt resultat blev kanon, enligt testpanelens omdöme. "Det här smakar bättre än köpt fast inte hembakt" var ungefär vad ett av barnen sa.
 
Brökorgen som var fylld rensades till sista bröd av de alldeles för många som tagits fram. Samtidigt väntar ett gäng i frysen. Det blir en hel del bröd om någon skull följa detta "recept", men som min vän David sa: "-jag gjorde som du sa men det blev ändå inte lika bra" om ett annat bröd som han efterbakat av min muntliga antagligen knapphändiga beskrivning
 
Därför skriver jag ned detta så noggrant jag kan men kan ändå inte lämna någon garanti för "perfa"-resultat. Mina blev bra och jag gjorde såhär:
 
 
Poolish:
200 g vetesurdeg (lös) eller 10g jäst och 5 dl vatten om du använder vetesurdeg och 6 dl om du har jäst
 
Deg:
40g jäst
1.1 kg vetemjöl special
150 g smör
3 msk honung
½ dl socker
5 dl mjölk
20 g salt
 
Pensling:
1 ägg
vallmofrön
 
Steg för steg ett till sex.
1. Sätt en poolish.
åh vad är det? Tag lite vetesurdeg eller ca 10 gram jäst. Rör ut i en bunke med 5 dl 37 gradigt vatten och två msk honung samt lite vetemjöl till en lite tjockare smet än pankakor. Låt stå över natten eller några timmar i rumstemperatur med plast eller en fuktig handduk över. Jag föredrar handuken medan proffsen verkar köra med plast. När polishen är färdig så bubblar det rejält och så fort du rört lite så kommer nya små bubblor.
 
2. Degen
Lägg alltihopa i en degblandare. Jag har en Bosch Hushållsassistent. Lägg i restenn av jästpaketet (40 g), 5 dl mjölk och kör till jästen löst sig. Tillsätt 1 msk honung , ½ dl strösocker, 1100g gram vetemjöl special och 150 g smör i bitar. Kör maskinen i 10 min på låg hastighet. Tillsätt 20 g salt och kör 7 min på högre hastighet. Kollar du degen nu så skall den vara elastisk och jobbig att ha att göra med för den fastnar överallt, och maskinen har fått upp värmen på degen. Nu nästa steg
 
3. Vila och stöt. (30 min vila, stöt,  30- 45 min vila)                                          
 
Lägg degen i två stora inoljade plastbunkar. Låt degen växa under ca 30 min. Tag ut och "stöt" degen. Lägg  handflatorna på varandra i kors och stöt till degen så att luft trycks ut. Vik ihop och upprepa ett par ggr. Detta förfarande ökar aromen och förbätttrar jäsningen. Lägg tillbaka i plastbunken. Nu får de vila i 30-45 min
 
4. Smöra plåtar och ha bakplåtspapper redo
Att smöra bakplåtar tycker jag ger ett godare resultat till dennna typen av bröd. Det blir en liten skorpa under av fettet mot degen som ger god och lite knaprig underyta. Annars är det mer praktiskt med bakplåtspapper. Dessutom blir det 4 plåtar om någon skulle följa detta slaviskt och då blir det ju iaf en med papper.
 
5. Forma kakor, bullar och bröd                                                 
Väll ut degen på ett bakbord. Knåda. Dela till ca 60 g bitar. Forma runda med handen mot bakbordet. Lägg 6 st på de första två plåtarna. Lägg ut  20 st bullar på tredje plåten och på bakplåtspappret två mindre bröd. Pensla bullar och bröd med ägg, sprid riklig med vallmofrön på. Kavla ut till tekakor på de två första, nagga med gaffel eller använd kavel med "piggar". Jäs ca 45 min
 
6. Grädda
Börja med att grädda tekakorna i 230 grader varmluft ca 8 min. Sänk till 210 grader och grädda bullarna 10-12 min. Avsluta med bröden i ca 22-25 min i 210 grader.
 
7. ÄT                                                     

Kommentarer


Kommentera inlägget här: