jobbahårtochmåbra

Helgfavorit!

Kategori: Bak

Pappas Ciabatta
Dessa bröd får sällan vila länge på gallret!
 
Vem fattar att hembakt bröd inte alltid hyllas av familjen? Vem har sett en son öppna frysen i jakt på rostbröd när ett fantastiskt surdegsbröd står och svalnar på ett ugnsgaller tronande mitt på diskbänken som kronan på en kung (ifos ibland täckt av en handuksmössa, men vem har inte viljat vara den som avtäcker ett konstverk? )
 
Gissa vem! Nu har jag bakat ett bröd som hyllas och blivit en helgfavorit. Det är den oäkta Ciabattan som jag beskrivt tidigare i bloggen i Sur-rätt 2. Idag bytte jag ut lite av vetemjölet till Speltvete eller Dinkelvete som det heter nu oftast.
 
Det är verkligen enkelt att göra och blir gudomligt gott. Dessutom håller det sig rätt bra för att vara vitt bröd. Med fördel kan det också användas till "Egils Panini".
 
Bästa köksredskapet idag: Degskrapan -Otroligt många användningsområden och ligger skönt i handen. Till exempel väldigt bra att dela deg med.
Två favoriter
 
    
 
Processen

    
 
 
 

Kommentarer

  • Fortes säger:

    Otacksamma ongar : )
    Gillade din historia om hur du bakade en variant av Skogaholmslimpa för att blidka dina små. Det receptet skulle jag nog behöva någon gång till mina egna köpebrödsfantaster.

    Svar: ska försöka lägga upp ett köpebrödssubstitut det behövs lite av varje. Varje dag behöver inte vara hardcorsupernyttgsurdegsgrova
    johan hultén

    2012-09-28 | 13:02:16
    Bloggadress: http://www.feliciafortes.com

Kommentera inlägget här: