jobbahårtochmåbra

Knäckebröd!

Kategori: Mat

Försöker leta mig fram till ett gott knäckebröd. Det är nästan av nödtvång, Hur gott vanligt bröd jag än bakar så går ändå ofta familjemedlemmarna och tar en knäckemacka istället. De har ju lite rätt. Ett gott knäckebröd är ren njutning. 


Min utgångspunkt är kornmjöl. Smaken av korn är fantastisk. När barnen var små bakade jag platta mjuka bröd med kornmjöl, sirap, mjölk och smör. Brödet fick omväxlande heta "lembas" eller "brödet som mättar hunger" och alla som kan sina sagor vet vad det handlar om. 

Nu har jag inga hemma längre utom jag själv som kan bre macka efter macka tills allt är slut. Saknar faktiskt att förmana någon att inte äta upp allt. Nu kan mitt hembakta SUPERGODA bröd ligga framme och bli gammalt.  Då är knäckebrödet aktuellt. Dessutom vill jag ha med mig in lembasgrunden med kornsmaken in i knäckebrödet.  Mitt recept som håller på att utvecklas innehåller lika delar korn och råg plus lite dinkelmjöl. En del av degvätskan är mjölk och så har jag i lite sirap och smör i degen. Det är gott.

Dricker te och njuter av mitt knäckebröd med lite smör på och lyxparmesan. Alltså detta är så jäkla gott i sin enkelhet. 

Förutom att färdigställa ett ok-följbart  recept så är det bara det tålamodsprövande arbetet med att få till TUNNA bröd. Ser fram emot en lång tid på te och hårt bröd.


Kommentarer


Kommentera inlägget här: